' '
לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

תהליך האינטגרציה של רעיונות תנועתיים בעולם ו-play fight

Play fight - שדמאמא - דרך גוף
Play fight - שדמאמא - דרך גוף


בעולם שבו טכניקות ואסכולות תנועתיות שונות נוצרות ונפגשות זו עם זו ניתן להבחין בשני זרמים מרכזיים של רעיונות חדשים.

Play fight של המורה הברזילאי Bruno Caverna הוא דוגמא היכולה להמחיש לנו את האופן בו המפגש בין העולמות התנועתיים המקבילים מתרחש.

בשנים האחרונות ניכרים שני גלים מרכזיים (ואולי יותר) בעולם הריקוד והתנועה. גל ראשון מחבר בין אסכולות תנועתיות וטכניקות שונות ויוצר טכניקות חדשות.
ממקום של טכניקה הגמונית אחת פחות או יותר במערב, הבלט הקלאסי, לפני כמאה שנה, התחילו להתפתח ולהתבדל עוד ועוד אסכולות תנועתיות, בין שהתנגדו למחול הקלאסי, או ביטלו אותו על הסף ובין שפיתחו אותו לעוד כיוונים. הגלובליזציה גם היא הביאה להיכרות מהירה עם חומרים תנועתיים חדשים מכל העולם. לדוגמא, קונטקט אימפרוביזציה הוא במידה רבה תוצר של מיפגש בין אקרובטיקה מערבית לבין האייקידו היפני. בדומה להתפתחות המעריכית של כלל הרעיונות האנושיים במאה העשרים, המיפגש האינטנסיבי בין הרעיונות והתרבויות השונות יצר אינספור צאצאים ואפשרויות שהיום ניתן למצוא בחיפוש של המילים "ריקוד" או "תנועה" בגוגל. רקדנים מקצועיים שעד לפני עשרים שנה היו אמונים על טכניקה אחת או שתיים היום נדרשים להיחשף לעולמות תנועתיים רבים.

אבל דבר אחר קורה במיפגש בין עולמות ורעיונות שונים- החיפוש אחר המשותף, אחר עקרונות בסיסיים שמתקיימים כבאורח פלא בטאי צ`י ובטנגו, במחול מודרני ובפילאטיס. האינטגרציה מתרחשת קודם כל בקרב אלו שנחשפו לרעיונות השונים והגוף שלהם כבר מכיל את כל האינפורמציה ואת התמצית שלה. מכנה משותף בסיסי הוא חוקי הטבע. העקרונות הפיזיקאליים החלים על כל גוף נע באשר הוא, היישום שלהם רלוונטי לכל תנועה וההבנה שלהם בטכניקה אחת תהייה רלוונטית לכל טכניקה אחרת. לכן היום יש קבוצות כמו axis sylabus שהמטרה שלהן היא ללמוד את העקרונות הפיזיקאליים והאנטומיים בפני עצמם, כחלק מהגל השני המחפש את המשותף.

דוגמא מובהקת אליה נחשפתי השנה לגלים העולמיים הללו היא Play Fight . בקיץ האחרון הגעתי כמעט במיקרה למחנה שהמורה הברזילאי Bruno Caverna העביר בהרי טוסקנה שבאיטליה. ברונו למד ולימד קפואירה בברזיל מגיל מאד צעיר ומאז, נחשף ולמד מחול עכשווי וקונטקט מהמערב, טאי צ`י וצ`י קונג מהמזרח ובשנים האחרונות חי ברוסיה והתעמק בשיטת הלחימה הרוסית סיסטמה.
למחנה הגענו כשישים אנשים מכל העולם וכל אחד הגיע עם רקע ונסיון שונים- התאספנו רקדנים, קונטקיסטים, אנשי פיתוח גוף, אנשי אייקידו, סיסטמה, קונג פו, קרקסנים, מורים וחובבים כאחד.

את מה שעשינו במשך עשרת הימים הבאים קשה להגדיר, אולי כי אחת מהמטרות של ברונו היתה לחמוק מההגדרות התחומות מתוכן הוא הגיע, בפרט בעולם הקפואירה, (בדומה גם להבנתי למהלך שעשו אנשים כגון עידו פורטל) אבל ניתן לתאר את זה כשילוב בין אמנויות לחימה שונות וקונטקט אימפרוביזציה. תנועה ללא צורה ספציפית, אשר מושתתת על העקרונות הניצבים בבסיס עולמות תנועתיים מקבילים לכאורה. בתור אדם שבא מרקע של קונטקט אימפרוביזציה, מצאתי את עצמי משתמש בעקרונות המוכרים לגוף שלי כדי להתחמק ולנטרל את הפרטנר שלי למשחק. Play Fight היא דוגמא עדכנית לאופן בו ניתן ללמוד את העושר הקיים במגוון של טכניקות, באמצעות משחק שתופס אין סוף צורות ומפגיש בין אנשים מאסכולות שונות. באותה נשימה מתאפשר כך לימוד של מהויות שמשותפות להרבה סוגי משחקים.

בתנועות והרעיונות שהיו בחיי גם התקיימו תהליכים של התמזגות והיתרבות. רעיון החיים הקהילתיים התמזג עם הריקוד וחיי הטבע לכדי מימוש במקום הנוכחי בו אני גר-שדמאמא- קהילה אקולוגית בה גם מתקיימת שיגרה של ריקוד. מיזוגם של שדמאמא ופרקטיקת ה-Play Fight יוליד בקרוב מחנה של חמישה ימים בו נתכנס ללמוד ולקבל רעיונות חדשים. הפרקטיקה הזאת של משחק לא אלים, וללא התנגדות מבחינת מהות ותמצית יש לה הרבה במשותף גם עם תקשורת ומפגש בין אישי באופן כללי, האופן בו אנו יכולים לחיות בהרמוניה זה עם תנועתו של זה. כך שיש טעם מיוחד בקיום המחנה במקום שהוא גם קהילה בה לא רק רוקדים יחד אלא גם חיים ומנסים לחיות בשלום זה עם זה.

גדי אבידן

כל המאמרים של שדמאמא:

NULL

NULL

NULL» מאת שדמאמא

NULL

NULL

» מאת שדמאמא

שיתוף חברים
עם : גדי אבידן